Desigualtats socials, segregació urbana i polítiques de regeneració urbana. França-Espanya

Activitat: Open seminar Urgocis
Data:
Dilluns 20 de gener 2020, 12-14:00h
Lloc i Hora: Escola de l’IGOP (Pg. Urrútia, 17 – Barcelona)
Idioma: anglès

Descarregar targetó de l’activitat

Ponents

• Marie-Helène Bacqué “Barris Populars i participació: politique de la ville a França”
  • Oriol Nel·lo “ El Pla de Barris de Barcelona“

Marie-Hélène Bacqué és professora d’estudis urbans a la Universitat de París-Nanterre (UMR 7218 – LAVUE, laboratori Mosaïques). Treballa sobre les transformacions dels barris obrers i la democràcia urbana a França i Amèrica del Nord. Ha publicat amb Carole Biewener L’empowerment, une pratique émancipatrice? (La Découverte, 2013), traduït a l’espanyol El Empoderamiento. Una acción progresiva que ha revolucionado la política y la sociedad (Gedisa, 2016) i més recentment Retour à Roissy, un voyage sud li RER B (2019, Le Seuil). Al 2013, va presentar un informe al Ministre de la Ciutat, escrit conjuntament amb l’activista associatiu Mohamed Mechmache: “Ciutadania i empoderament als barris populars, ja no es farà sense nosaltres”, identificant un conjunt de propostes.

Oriol Nel·lo és geògraf especialitzat en estudis urbans i ordenació del territori. Format a la Universitat Autònoma de Barcelona (Doctor en Geografia) i a la Johns Hopkins University (Mestratge en Afers Internacionals), ha estat director de l’Institut d’Estudis Metropolitans de Barcelona (1988-1999), Diputat al Parlament de Catalunya (1999-2003) i Secretari per a la Planificació Territorial del Govern de la Generalitat de Catalunya (2003-2011). Actualment, és membre numerari de l’Institut d’Estudis Catalans, professor de la Universitat Autònoma de Barcelona i president del Consell Assessor del Pla de Barris de Barcelona.

Entre els seus treballs sobre la rehabilitació de barris i els moviments urbans es poden destacar: Aquí, no! Els conflictes territorials Catalunya (2003), La Llei de Barris. Una aposta col·lectiva per a la cohesió social (2009), Ordenar el territorio. La experiència de Barcelona y Cataluña (2012), La Ciudad en movimiento. Crisis social y respuesta ciutadana (2015) i Barrios y crisis. Crisis econòmica, segregación urbana e innovación social en Cataluña (amb I. Blanco, 2018).