És impossible per qualsevol experta en polítiques públiques a Catalunya no haver entrat en contacte en algun moment amb l’IGOP. Això, si més no demostra, la importància de l’IGOP pel desenvolupament de la recerca en polítiques públiques al nostre país. L’IGOP em va proporcionar ajuda durant la meva recerca en crisi i infància (ADD). L’IGOP també ha estat l’espai on alguns dels meus doctorands hi ha col·laborat en projectes de recerca, i, per tant, ha servit com a espai formador de tota una nova generació de recercadores.

L’IGOP, com a institució pionera en la recerca de les polítiques públiques i socials a Catalunya ha tingut no només impacte en l’estudi de polítiques sinó també en la vida pública d’aquestes. Ens heu ensenyat a totes que no n’hi ha prou amb la recerca si aquesta no té una vinculació directa en l’objectiu de millorar la nostra societat i la vida de les persones i comunitats que l’integren. Dir-ho és sovint més fàcil que no pas fer-ho, i vosaltres heu estat capaces de mostrar el camí, caminant.

Aquests deu anys, tot i que se’m fa difícil de creure que només siguin deu anys tenint en compte tota la feina i contribucions que heu fet, heu sigut capaces de ser capdavanteres en la recerca, la implicació amb els ajuntaments i altres administracions, i també, cal dir-ho, amb els nous moviments socials i polítics que després de 40 anys, tenen per primer cop l’oportunitat d’intentar assolir canvis reals cap a una societat més justa i digna.

Tot i la trajectòria extraordinària d’aquests deu anys, queda molt per fer i sovint en circumstàncies fora de la nostra capacitat d’intervenció. La crisi econòmica-financera, política i social que viu el país, ha deixat les institucions públiques i les entitats socials en una situació insostenible. La demanda de serveis públics i socials creix, i les polítiques públiques responen amb més austeritat.

L’austeritat no només afecta a les nostres àrees d’estudi. La precarització de la vida acadèmica, i de la recerca en ciències socials en particular, ens aporta a totes un repte afegit. L’accés a fons de recerca és cada cop més difícil, la precarització laboral de tants recercadors i professores ens força cap a una lluita per les engrunes ens envia al carreró sense sortida de la competitivitat enlloc de la cooperació. És en aquest aspecte, que un gran repte per l’IGOP, i per totes nosaltres, és com sobreviure aquest clima d’austeritat sense reforçar l’espiral descendent a la que ens intenten abocar.

L’IGOP ha mostrat durant 10 anys com la recerca rigorosa pot anar acompanyada per la lluita cap a un món millor. Estic convençuda que no han estat uns 10 anys fàcils, però crec que us podeu sentir més que orgulloses per les grans lliçons que hem aprés de vosaltres. I, fins i tot més important, pels canvis propiciats gràcies a la vostra recerca i tasca diària.

Per molts anys més! Felicitats!

Mònica Clua-LosadaDra. Clua-Losada, Mònica
Associate Professor, Department of Political Science, University of Texas Rio Grande Valley
Co-directora del Màster en Polítiques Públiques i Socials, Universitat Pompeu Fabra-The Johns Hopkins University
Membre del The Johns Hopkins University – Universitat Pompeu Fabra Public Policy Center.