La tesi de l’IGOP “¿Quién lleva el timón? La implementación de la Contratación Pública Socialmente Responsable en el Ayuntamiento de Barcelona” com a cas destacat per la Generalitat de Catalunya en la seva web sobre Doctorats Industrials.

Alvaro Porro, director d’Economia Social i Cooperatives de Barcelona Activa, explica en una entrevista com una col·laboració público-privada amb la Universitat Autònoma de Barcelona i l’IGOP va permetre incorporar coneixement i metodologia rigorosa sobre contractació pública responsable. El projecte ha donat lloc a una nova oficina de contractació estratègica i a un itinerari formatiu per a pimes premiat a escala europea.

La Tesi

Durant tres anys, la doctoranda de l’IGOP Yunailis del Valle Salazar va desplegar una recerca-acció basada en etnografia organitzacional (entrevistes en profunditat, observació participant i anàlisi de processos reals) a l’Ajuntament de Barcelona i a Barcelona Activa. El resultat va ser la tesi ¿Quién lleva el timón? La implementación de la Contratación Pública Socialmente Responsable en el Ayuntamiento de Barcelona, que identifica els factors jurídics, polítics i organitzatius que condicionen la implementació d’aquest model i proposa un marc de gestió orientat a altres administracions públiques que vulguin innovar en la contractació de serveis.

L’impacte s’ha materialitzat en eines concretes: un itinerari formatiu per apropar PIMEs i empreses d’economia social a la contractació pública (guardonat amb el Premi Procura Plus europeu) i el disseny d’una nova oficina de contractació estratègica. La doctora industrial ha continuat vinculada professionalment a la institució un cop defensada la tesi.

El doctorat industrial

El Pla de Doctorats Industrials és una iniciativa pública de la Generalitat de Catalunya, impulsada a finals del 2012, en col·laboració amb el sistema universitari i de recerca català, estretament relacionada amb la formació doctoral, la transferència de coneixement i el desenvolupament de projectes d’R+D+I en col·laboració amb l’entorn socioeconòmic – empreses i institucions.

El Pla de Doctorats Industrials té com a element essencial el projecte de doctorat industrial: un projecte de recerca estratègic d’una empresa o institució que es desenvolupa en col·laboració amb una universitat o centre de recerca català, i que esdevé objecte d’una tesi doctoral que permet a un doctorand/a adquirir la formació que li permetrà iniciar la carrera investigadora en un entorn dual: empresarial i acadèmic. Aquests projectes tenen com a objectiu donar resposta als reptes que el teixit socioeconòmic ha identificat com a estratègics per als pròxims anys i que requereixen el coneixement expert i especialitzat dels grups de recerca per poder-los afrontar amb garanties d’èxit.

Pots recuperar l’entrevista al web del Doctorats Industrials de la Generalitat de Catalunya.