Seminari de recerca

La distribución de los recursos y los servicios públicos ante las desigualdades metropolitanas.

Data: 07/04/22
Hora: 09:30 a 13:30h
Lloc: Escola de l’IGOP (Pg. Urrutia, 17 Barcelona)
Format: Presencial i online (gratuït)
Inscripcions (cal inscripció encara que sigui online): https://bit.ly/framet_seminar

Descarrega’t el programa: Programa seminari

Programa del seminari

PRIMERA PART

09.30h. Ismael Blanco. IP, Director IGOP-UAB. Presentación de la jornada. La importancia de los recursos locales y la densidad institucional frente a la segregación residencial.

09.45h. Recursos locales y segregación en las grandes metrópolis españolas.
Ponentes: Oriol Nel·lo. IP y Profesor UAB; Carles Donat. Profesor UAB e Investigador IERMB; Joan Checa. Profesor e Investigador UAB.
Discussants: Miguel Pazos Otón. Profesor USC; Isabel González García. Profesora UPM.

11.00h. Pausa.

SEGONA PART

11.30h ¿Palacios para la gente? La densidad institucional en las grandes metrópolis española: Barcelona, Bilbao y València.
Ponentes: Ismael Blanco. IP y Profesor UAB; Itziar Aguado. Profesora Universidad del País Vasco; Luis del Romero. Profesor Universitat de València.
Discussants: Rubén C. Lois. Catedrático de la USC; Agustín Hernández Aja. Catedrático de la UPM.

13.30h. Conclusiones y clausura de la jornada.
Relatoría: Lucas Álvarez del Valle / Ana Díez Bermejo

El projecte FRAMET

FRAMET és l’acrònim del projecte “Metrópolis fracturadas: Vivienda, segregación, densidad institucional y actitudes políticas en las grandes ciudades españolas”. Un projecte coordinat a tres bandes entre recercadors/es de la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universidad de Santiago de Compostela, i la Escuela Politécnica de Madrid.

El projecte consisteix en l’estudi de les dinàmiques vinculades a la fractura de la Metròpolis: habitatge, segregació, densitat institucional i actituds polítiques a les grans ciutats espanyoles. Més específicament, persegueix els següents objectius:

• Avaluar el grau de desigualtat i fragmentació social i econòmica existent a les ciutats espanyoles.
  • Analitzar si els objectius de les polítiques públiques urbanes responen als nous reptes urbans, i si hi ha alineació entre els objectius i l’Agenda 2030 a l’àmbit de la intervenció urbana.
  • Aprofundir en la relació que hi ha entre les variables territorials, les polítiques públiques i les actituds polítiques de la població a les grans àrees urbanes espanyoles.
  • Corroborar que l’habitatge continua sent l’assignatura pendent del govern urbà i que és un indicador clau per analitzar els processos de segregació, desigualtat i fragmentació social.
  • Estudiar la densitat institucional i la seua relació amb la propensió dels ciutadans a organitzar-se i les seues actituds polítiques i comportaments electorals.
  • Analitzar la relació entre diverses característiques territorials i les actituds polítiques de la població a les grans àrees urbanes espanyoles.
  • Analitzar en quina mesura les polítiques públiques urbanes de desenvolupament urbà sostenible integrat estan orientades al reequilibri territorial i, per tant, a les zones més vulnerables per reduir la segregació socioespacial.

Cadascun dels equips de recerca desenvolupa un subprojecte. En el cas de la UAB es tracta del subprojecte 02: “Segregación urbana, densidad institucional y actitudes políticas en las grandes ciudades españolas” (SUDIAP). El seminari que us oferim, s’emmarca en aquest subprojecte.