La innovació social en l’educació de 0 a 3 anys, clau per a l’equitat i el benestar
Un estudi comparatiu, amb la participació de l’Institut de Govern i Polítiques Públiques i el suport de la Fundació “la Caixa”, analitza com la innovació social en l’etapa 0-3 anys pot millorar l’equitat i la universalització dels serveis d’educació i cura en la primera infància.
Els principals resultats es presentaran el proper dia 15 de maig al Palau Macaya de Barcelona a l’acte “De Tòquio a Barcelona. Innovació social i equitat en la primera infància”.
Què: Presentació estudi Innovació social i equitat en el 0-3
Quan: 15 maig 2025 – 18h
On: Palau Macaya de Barcelona (Pg. de St. Joan, 108, Barcelona)
Inscripció: Gratuïta però obligatòria per temes aforament
La innovació social ha esdevingut un element fonamental en la transformació de l’estat del benestar. Aquesta és una de les principals conclusions del llibre Social Innovation and Welfare State Retrenchment. A Comparative Analysis of Early Childhood Education and Care in Europe and Beyond, editat per Raquel Gallego (UAB), Sheila González Motos (UB) i Lara Maestripieri (UAB), i publicat per Emerald Publishing Limited. L’estudi, amb la participació de l’Institut de Govern i Polítiques Públiques i finançat per la Fundació “la Caixa”, analitza el paper de la innovació social en l’educació i la cura de la primera infància (ECEC) en diversos contextos internacionals.
L’obra examina com la innovació social pot contribuir a garantir l’equitat i la universalització dels serveis per a infants de 0 a 3 anys, un àmbit on la inversió social és clau per a la igualtat d’oportunitats i la reducció de desigualtats de gènere i educatives. El llibre ofereix un disseny de recerca innovador que estudia el procés d’institucionalització de la innovació social en l’ECEC a través de set casos en diferents països d’Europa i més enllà.
En quatre dels set casos analitzats (Oslo, Seine-Saint-Denis, Venècia i Tòquio), es demostra com la institucionalització de la innovació social pot millorar la integració i l’accessibilitat dels serveis públics d’educació infantil. En altres tres contextos (Portsmouth, Barcelona i Tel Aviv), es posa de manifest com la innovació social pot suplir les mancances del mercat i de l’Estat, cobrint necessitats familiars en situacions on la provisió pública és limitada. Tanmateix, en tots els casos, la regulació de la innovació social esdevé clau per evitar biaixos socioeconòmics.
Aquest estudi representa una contribució fonamental per entendre com la interacció entre innovació social i política pública impacta en l’equitat i el benestar en economies capitalistes avançades. Els resultats posen en evidència la necessitat d’un marc polític flexible que permeti la incorporació de solucions innovadores en els serveis d’educació infantil, garantint-ne l’accessibilitat i la qualitat per a totes les famílies.