El passat 21 de maig es va fer la sessió de cloenda del Cicle formatiu sobre Crisi Ecosocial organitzat per l’IGOP en el marc del projecte ECF4CLIM. El cicle va constar de 5 conferències seguides de 5 tallers, i va comptar amb el suport de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia i de la Fundació Autònoma Solidària.

Cada conferència va ser impartida per persones expertes en les diferents temàtiques proposades (justícia climàtica, ecofeminismes, escenaris climàtics de futur, transicions ecosocials, sistema agroalimentari i agroecologia, extractivisme global i migracions climàtiques, residus, etc.), d’entitats que estan treballant estretament amb aquestes temàtiques (ODG, XES, Espai Ambiental, CICrA, Ecologistes en Acció, Càtedra d’Agroecologia UVic, etc.).

La setmana després de cada conferència es feia un taller per a reflexionar sobre la mateixa temàtica amb dades del Campus de la UAB. Els tallers han estat moderats per Pep Espluga i Maria Marcet, com a investigadors del projecte ECF4CLIM.

En el cicle hi ha participat un total de 39 estudiants de diferents graus i Facultats del Campus. Al llarg del cicle els estudiants van constituir grups de voluntariat per a dur a terme diverses activitats encaminades a visibilitzar els impactes ambientals de la comunitat universitària i a generar debat sobre la forma d’afrontar-los. En concret, s’han dut a terme 5 activitats:

• Monitorització dels residus generats a la Facultat de CCPP i Sociologia
  • Estimació del consum d’aigua als lavabos de la Facultat de CCPP i Sociologia
  • Mesurament de la contaminació atmosfèrica en diversos indrets del Campus de la UAB.
  • Estimació de la petjada ecològica dels menús dels restaurants del Campus.
  • Enquesta sobre hàbits alimentaris dels estudiants de la UAB.

La sessió de cloenda es va celebrar el dimarts 21 de maig al migdia i va comptar amb la presència del Vicerector de Campus i Sostenibilitat (Xavier Gabarrell), la cap de l’Oficina de Sostenibilitat (Alba Cabañas) i els tècnics d’energia (Gabriel Cardeñosa), de residus (Carme Hidalgo) i de medi ambient (Anna Florensa) de la mateixa Oficina, així com el director de la Fundació Autònoma Solidària (Jordi Prat). Cal dir (i agrair) que la FAS es va fer càrrec de la logística de l’acte.

En aquesta sessió es va fer una síntesi dels aprenentatges del Cicle de Crisi Ecosocial, es van presentar els resultats de les activitats realitzades pels grups d’estudiants voluntaris, i es va debatre sobre com interpel·la tot plegat a la universitat.

L’acte va comptar amb una prova demostrativa d’un vàter sec, promogut per un projecte d’estalvi d’aigua i sostenibilitat anomenat ‘Culiflor’. Va ser una bona ocasió per entendre com funcionen formes de sanejament alternatives.

El projecte ECF4CLIM (A European Competence Framework for a Low Carbon Economy and Sustainability through Education) està finançat per la Comissió Europea (H2020, GA 101036505) i pretén validar un marc de competències en sostenibilitat en diferents contextos educatius. El projecte va començar el 2021 i finalitzarà el 2025. S’estan fent proves pilot en centres escolars de 4 països (Finlàndia, Portugal, Romania i Espanya) de diferents nivells educatius (primària, secundària i universitat). Les activitats aquí ressenyades s’intentaran replicar de nou durant el curs vinent.