Crònica del primer cap de setmana presencial del Postgrau en Dinamització Local Agroecològica

Els dies 16, 17 i 18 de gener es van inaugurar les sessions presencials de la I Edició del Postgrau en Dinamització Local Agroecològica, que organitzen l’Institut de Govern i Polítiques Públiques i l’Institut de Ciències i Tecnologia Ambientals de la UAB. Es tracta d’un formació amb format semi-presencial. La primera edició del postgrau compta amb 30 alumnes. Entre els mesos de gener i juny del 2015 l’alumnat del postgrau seguirà la part on-line de la formació per mitjà de la participació en una aula moodle que els permetrà accedir als continguts teòrics i metodològics i participar en els fòrums virtuals. La part presencial del curs es desenvoluparà durant tres caps de setmana que tindran lloc, respectivament, a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Catalunya Central i el Pirineu de Lleida. En el marc del postgrau, a més, l’alumnat haurà de realitzar els Treballs de Final de Postgrau vinculant-se a projectes reals Dinamització Local Agroecològica (DLAe) que actualment estan en marxa al territori català i de l’Estat espanyol.

El primer cap de setmana presencial va començar divendres 16 de genera per la tarda amb una jornada tècnica en el marc del Pla Anual de Transferència Tecnològica del Departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya. Sota el nom de “La Dinamització Local Agroecològica, una estratègia innovadora de desenvolupament local”, aquesta sessió oberta al públic anava adreçada a tècnics d’institucions i entitats catalanes que treballen en l’àmbit agroalimentari i del desenvolupament local. La jornada tècnica, a la que van assistir una setantena de persones, va servir per introduir el marc teòric en el que es basa la DLAe, i per exemplificar en quin tipus d’experiències pràctiques es pot concretar aquesta nova estratègia de desenvolupament local. Es poden trobar les ponències i els resultats del taller participatiu en el següent enllaç: http://bit.ly/1uv9YX2

Dissabte al matí, ja només amb l’alumnat del postgrau, es van realitzar visites a dues experiències de DLAe (Palou, a Granollers, Espai Rural de Gallecs, a Mollet del Vallès) que s’estan desenvolupant a la Regió Metropolitana de Barcelona. Durant les visites, l’alumnat va recollir dades per fer simulacres amb tècniques d’anàlisi de la realitat que acostumen a ser utilitzades en el marc dels projectes de DLAe. La tarda del dissabte 17 i el matí del diumenge 18 es van dedicar a fer els simulacres esmentats i a treballar continguts i aspectes pràctics del postgrau. Els àpats dels dos dies es van fer en projectes agroecològics que estan desenvolupant iniciatives de cuina compromesa amb els plantejament de la Sobirania Alimentària (Can Jornet a Gallecs i Can Masdeu a Nou Barris).

Equip promotor del Postgrau en Dinamització Local Agroecològica (IGOP/ICTA – UAB)